Tranziția de la specialist la manager

Rodica Obancea 07.11.2019
Resurse pentru schimbări în carieră

Cel mai timpuriu test de leadership vine odată cu prima numire într-un post de manager. Mulți manageri nou promovați pică la acest test, însă sunt şi manageri cu ştate vechi care acţionează ca şi când ar fi specialişti (deși ei sunt în roluri manageriale). Procesul creşterii unui manager este un unul de descoperire și învățare. O companie pierde foarte mult când un specialist foarte bun este promovat manager și acest proces nu este unul reușit, adică noul manager nu este la fel de performant conducându-i pe alții. În timpul activității mele de coach, am observat în multe organizații, promovări care s-au soldat cu un eșec și am văzut frecvent că actorii implicați în acest proces nu îi înțeleg provocările. Drept urmare, eșecul îi ia prin surprindere, fiind convinși că au făcut tot ce trebuia.

 

Am antrenat manageri nou promovați și am remarcat dezorientarea pentru unii, confuzia copleșitoare pentru alții. Am vorbit cu sponsori (manageri, superiori ierarhic celui promovat) ai acestui proces și am văzut că nu știu cum să acompanieze o astfel de tranziție. Antrenând manageri seniori, directori,  am putut să notez impactul pe care l-a avut în formarea lor managerială, prima experiență de conducere.  Tranziția aceasta confuză, uneori ineficientă, obositoare și frustrantă reprezintă regula, nu excepția. Nu mă refer aici la angajați nepricepuți ce operează într-un mediu organizațional disfuncțional. Mă refer la profesioniști, specialiști în diverse arii de activitate, angajați aflați în dezvoltare. Unii dintre ei reușesc să iasă cu bine din tranziție și învață cum să funcționeze performant în noul rol, însă nu toți.

 

Imaginați-vă că această tranziție ar putea fi facilitată într-un mod eficace pentru toți actorii implicați în proces. Acest proces nu este doar sarcina departamentului de HR, cum am întâlnit în unele companii și nici sarcina exclusivă a managerului direct, cum se întâmplă în alte organizații. Este o muncă de echipă, o colaborare între departamentul HR, managerul direct și alți actori pertinenți, implicați în proiect, subordonați sau colegi ce au impact în reușita acestui rol. Colaborarea dintre ei dar și colaborarea lor cu noul manager, facilitează reușita acestuia în procesul de management.

 

Ca să poți facilita tranziția managerială și să contribui astfel încât managerii nou promovați să treacă acest prim test de leadership, presupune să înțelegi esența noului rol – ce înseamnă cu adevărat să fii la conducere.

În postul de specialist, reușita depinde în primul rând de abilitățile personale, de expertiza și acțiunile făcute în direcția obiectivelor. În postul de manager, responsabilitatea ține de setarea și implementarea unui proces coerent și o structură de lucru pentru întreaga echipă, activități pentru care cariera individuală de până acum  nu te pregătește.

Studiu de caz

Unul dintre proiectele în care am fost solicitată drept coach a presupus să îl antrenez pe Andrei, manager nou promovat într-o companie din industria IT&C. Andrei este un specialist tehnic foarte bun în zona lui, are abilități de comunicare bine dezvoltate, adică atât managerii, cât și alți colegi,  vin către el ori de câte ori au nevoie de o informație, deoarece au o comunicare facilă. Andrei este un inginer foarte bun și toate aceste merite l-au făcut să fie prima persoană luată în calcul pentru promovare. În compania sa, promovările pe posturile manageriale au la bază competențele individuale și realizările  – deci nimeni nu a fost surprins când i s-a propus să preia conducerea unei echipe. Andrei era încrezător în competențele lui și știa că poate înțelege ce înseamnă să fii manager. După o lună în noua poziție, trăia momente de panică și era debusolat – era mai greu decât își imaginase.

 

Modul în care a trait Andrei intrarea în rol nu este neobișnuită. Să înveți să conduci este un proces de învățare continuă, în acțiune. Nu poți învăța să conduci în sala de curs sau dintr-o carte. Este ca și cum ai învăța să înoți, citind sau mergând la un curs în sală. Este o competență pe care o internalizezi în activitatea de zi cu zi, depășindu-ți sfera curentă de abilități și înțelegeri, prin încercare și eroare și mai ales, prin reflecție după acțiune. Mulți specialiști performanți nu au avut oportunități de a face greșeli, iar în noul rol se simt total în afara zonei lor de confort. Foarte puțini manageri sunt conștienti de faptul că, în aceste momente stresante, confuze și cu multe greșeli, ei de fapt învață.

 

Sunt multe întrebări care bântuie mintea unui manager nou promovat:

Îmi place să fiu manager?
Cum să fiu un bun manager?
Cât de prietenos ar trebui să fiu cu echipa?
Să fiu un manager delegativ sau unul care ține lucrurile sub control?
Onestitatea mă ajută sau ar trebui să fiu mai precaut?
Cel care mă înlocuiește în fostul rol își face treaba la fel ca mine?
 

Și ele nu au un răspuns imediat. Aceste întrebări însă sunt în directă legătură cu răspunsul la întrebarea:

Ce fel de manager vreau să fiu?
Cine vreau eu să devin ca om, în rolul de manager?
Coachingul este un proces care oferă resurse managerului nou promovat și face tranziția să fie eficientă, atât pentru manager cât și pentru echipă și organizație.