Cum rămâi un candidat eligibil în perioada de criză? (1)

Leonard Rizoiu 07.04.2020
Jurnal de recrutor

În contextul sensibil al crizei sanitare, cum putem să ne îngrijim și de parcursul profesional, asigurându-ne că rămânem ”candidat eligibil”?

Ei bine, unda de șoc a crizei sanitare se resimte puternic în diferite sectoare economico-industriale. De aceea, companiile au apelat la diferite strategii de a trece prin această perioadă.

Unele au apelat la șomajul tehnic, la diminuări ale volumelor de muncă, la încetări parțiale sau chiar întreruperi ale activității care au avut ca rezultat o serie de încetări ale raporturilor de muncă.

Astfel, acum, sunt destul de mulți specialiști la toate nivelurile de carieră în căutarea unor noi oportunități de job. Cu toate acestea, nu toți avem exercitiul căutării unui job. Nu exagerez cu nimic cand spun că nu ne-am mai întalnit cu această situație extrem de delicată, la nivel global.

 

  • Și cum îmi caut un job? Ce am nevoie? Ce ar trebui să fac?


Așezarea pe o pagină albă a întregului parcurs profesional, a istoricului educațional și a abilităților este o muncă dedicată specialiștilor de resurse umane. Poate oricine să își facă un curriculum vitae, dar ochiul unui specialist scoate în evidență punctele forte, atribuțiile și, mai ales aspectele cele mai relevante ale parcursului profesional.

CV-ul este singurul document care conferă potențialului angajator o imagine de ansamblu și o primă impresie despre un candidat eligibil, chiar și din spatele cuvintelor.

 

  • Odată ce avem acest CV, unde este bine să îl trimitem?


Ei bine, depinde foarte mult de domeniul de activitate și de nivelul de cariera. Putem folosi portalurile de joburi. Putem accesa rețeaua profesională, Linkedin. Putem relua discuțiile cu recruiterii care ne-au trimis de-a lungul timpului diferite oportunități de carieră și astfel începem să vedem ce are nevoie piața, să primim feedback referitor la așteptările legate de un rol, despre competențele ce trebuie îmbunătățite sau pur și simplu despre pulsul pieței.

Mai mult, candidații își vor alege angajatorul ținând cont de o altă serie de factori. La fel și angajatorul. Acesta va fi mai atent în alegerea angajatului. Vor apărea noțiuni de responsabilitate socială atat de partea angajatorului, dar și de partea angajatului sau candidatului. Se va pune accent pe lângă atitudine, abordare, cunoștinte sau limbi străine și pe aspectul de inteligență socială și emoțională. Adică pe a-ți respecta aproapele, fie el membru în echipă sau coleg din alt departament. La rândul lor, candidații/angajații vor alege un angajator care să fi făcut ceva notabil pentru comunitate, să aibă proiecte interesante în care să implice oamenii și, mai mult, în care munca lui să conteze și să fie respectată și apreciată, atat financiar cat și non-financiar.

 

Un aspect important de care vor ține cont angajatorii în procesele de selectie va fi și latura noastră civică, responsabilitatea individuală și de grup, educația si nivelul rezistenței de a ne supune regulilor si autorităților și, se pare că ne așteaptă o normalizare în piața muncii unde balanța nu va mai înclina în partea candidatului sau în partea angajatorului, ci va exista un echilibru, cel puțin pentru o perioadă.