Feedback sau Feedforward?

Patricia Andrei 15.07.2021
Resurse pentru schimbări în carieră

Este atât de natural să cerem sau să ascultăm opinia cuiva despre diferite aspecte, dar ne este destul de dificil să digerăm aceste opinii atunci când ne vizează direct pe noi.

Moment în care, creierul nostru reptilian întră în modul de “Luptă sau Fugi”, așa încât fie contracarăm – ne supărăm, ripostăm, devenim vocali au chiar agresivi verbal FIE ne închidem în noi – ne supărăm, ne retragem, ne demoralizăm.

În ambele cazuri, ego-ul nostru este deturnat. Suntem copleșiți de sentimente de negare, resentimente sau auto-critică.

Când ne aflăm în „modul ofensiv” (luptă), respingem practic tot ce auzim.

Când ne aflăm în „modul defensiv” (fugă) scade încrederea în noi înșine, ne căutam defecte și ne fixăm pe situația trecută.

În ambele cazuri, este clar că nu suntem într-un context care să sutina învățarea și creșterea.

Schimbarea felului în care alegem să împărtășim percepția sau părerea noastră asupra comportamentului altor persoane, dinspre PROBLEMĂ [focus pe „trecut” ] către SOLUȚIE [focus pe „viitor” ] , poate avea o influență pozitivă asupra modului în care acestea vor fi percepute și recunoscute de către cei în cauză.

 

Feedback = focus pe PROBLEMA | despre Comportamentul TRECUT

Feedforward = focus pe SOLUTIE | despre Comportamentul VIITOR

FB: Ți-e mereu teamă să încerci lucruri noi!

FF: Apreciez că ești atent și te gândești la consecințe când analizăm o situație. Cum ar fi dacă ai căuta să înțelegi și care ar putea fi oportunitatea adusă de acest context? 

FB: Nu aud de la tine păreri sau idei noi când avem discuții de echipă.

FF: Mi-aș dori să aud mai mult și mai des ideile și opiniile tale, Sunt sigur că am avea cu toții de câștigat.

FB: Îți pasă doar de propria persoană.

FF: Cum crezi că ai putea obține rezultate și mai bune dacă ai lua în considerare și nevoile sau interesele celorlalți?

FB: Când vorbești cu cei din jur ești brutal sau chiar nepoliticos.

FF: Ideile tale ar avea mai mult succes dacă ai folosi un ton mai asertiv de comunicare.

FB: Prezentarea ta a fost prea lungă și lumea s-a plictisit.

FF: Mi-a plăcut cât de documentată a fost prezentarea ta.  Alegând să subliniezi aspectele cele mai importante și invitând la întrebări, ai putea să te asiguri că toți rămân atenți până la final.

Alegerea unei abordări axate pe soluții (opudul abordării axate pe cauză și problemă) ne poate ajuta să primim și să procesăm informațiile în modul cel mai util posibil – concentrându-ne asupra a ceea ce putem realiza în viitor în locul a ceea ce nu am realizat în trecut.

Când nu suntem deschiși să auzim opiniile altora sau să împărtășim opiniile noastre, riscăm să ne limităm potențialul din cauza faptului că ratăm oportunitațile de a învăța și de a ne îmbunătății anumite aspecte comportamentale.

Cu toții avem anumite mecanisme de apărare și ‘blind-spots’ care fac dificilă recunoașterea propriilor aspecte problematice și chiar ne limitează capacitatea de a avea o apreciere corecta a modului în care acțiunile noastre sunt percepute de cei din jur.

Deschiderea spre a asculta perspectivele altora este una dintre cele mai eficiente modalități de a deveni conștienți de propriile limite, pentru ca apoi să putem acționa asupra lor.