Competența profesională și succesul în carieră

Echipa Viitorul Meu 05.02.2023
Model de carieră

Competențele profesionale sunt factori cheie în determinarea succesului în carieră – aceasta este o idee general valabilă. Când intrăm în activitatea profesională, ca angajat, ca profesionist independent sau ca antreprenor, avem nevoie de competențe profesionale pentru domeniul în care activăm sau ne dorim să activăm.

Competența profesională reprezintă capacitatea de a aplica, transfera și combina cunoștinte și deprinderi în situații și medii de muncă diverse, pentru a realiza activitățile cerute la locul de muncă, la nivelul calitativ cerut de fiecare organizație în parte. Competența profesională este îmbinarea și utilizarea cunoștințelor, deprinderilor și atitudinilor în vederea obținerii rezultatelor așteptate la locul de munca.

 A fi competent profesional  înseamnă:

  • a aplica cunostinte de specialitate/tehnice în domeniul în care activezi
  • a folosi deprinderi, abilități tehnice specifice acelui domeniu
  • a analiza și a lua decizii pentru atingerea rezultatelor urmărite
  • a fi creativ
  • a lucra cu alții ca membru al unei echipe
  • a comunica eficient, în echipă și cu toți cei implicați în domeniul de activitate
  • a te adapta la mediul de muncă specific
  • a face fata situațiilor neprevazute

În mediul profesional actual, a fi competent profesional, poate fi doar o parte din ceea ce numim succes în carieră, aprecierea la locul de muncă și poziționarea în organizație ca un om cheie. Pe langă competență profesională, avem nevoie și de performanță în rolul în care suntem, precum și deschiderea la învățare și dezvoltare continuă.  

Abilitățile tehnice (numite și abilități „hard”) în aria de expertiză aleasă de fiecare dintre noi sunt importante, însă la fel de importante sunt și abilitățile interpersonale (numite și abilități „soft”). Adesea valorizăm mai mult dezvoltarea abilităților tehnice în detrimientul celor interpersonale și acest lucru nu creează rezultatele pe care ni le dorim cu adevărat. Din perspectiva noastră, sunt cel puțin 21 de abilități soft care au impact indiferent de domeniul de activitate și rolul în care ești:

  1. Abilitatea de a vinde și de a negocia
  2. Abilitatea de a transpune în cuvinte ceea ce simți și gândești
  3. Abilitatea de a te organiza și a aborda un proces în pași mici
  4. Abilitatea de a tace, a asculta și a învăța de la alții
  5. Abilitatea de a te adapta, a improviza și a te ridica după ce ai căzut
  6. Abilitatea de a citi, a înțelege și a memora informația
  7. Abilitatea de a merge mai departe, a trece peste obstacole
  8. Abilitatea de a administra timpul în mod eficient
  9. Abilitatea de a avea o stare optimistă, pozitivă
  10. Abilitatea de a lua decizii bazate pe fapte și nu pe emoții
  11. Abilitatea de a vorbi în public
  12. Abilitatea de a persevera, de a încerca din nou chiar și după eșec
  13. Abilitatea de a investi bani în tine/altceva
  14. Abilitatea de a face ce ți-a propus indiferent de situație
  15. Abilitatea de a te autoanaliza și reflecta după acțiune
  16. Abilitatea de a învăța cum să înveți
  17. Abilitatea de a înțelege ce/cum se simt alții
  18. Abilitatea de a fi consecvent
  19. Abilitatea de a-ți gestiona gândurile
  20. Abilitatea de a scrie în moduri care inspiră 
  21. Abilitatea de a cere și a primi

Vrei să dezvolți o viață profesională împlinită, o carieră de succes? Coachii și consilierii profesioniști din echipa noastră sunt parteneri de încredere pentru reușita ta. Orice proiect începe cu o conversație.