PLAN DE CARIERĂ – 5 perspective pe care să le ai în vedere
Articol cu informații practice, realizat de Nicoleta Neghină, PCC și Magda Dorobanțu, ACC
Când te uiți la viața ta de zi cu zi câte din acțiunile pe care le întreprinzi, le și planifici?
Personal, aș spune că destul de multe cer un plan minimal. Este și un model logic care convine minții noastre. Facem pașii unu, doi, trei și apare rezultatul – sau cel puțin așa sperăm.
Sunt larg răspândite planurile de nuntă, planurile de business, planurile pentru construcții. În ceea ce privește cariera, tendința este de a lua lucrurile din mers, fără un plan. O cercetare științifică pe tema ‘cum iau oamenii decizii legate de cariera lor’ ar putea răspunde la întrebarea de ce procedăm așa.
Propunerea noastră este să descoperi de ce ar fi util un plan de carieră, în aceste vremuri tulburi și cu multe necunoscute.
– Un plan de carieră te ajută să-ți clarifici acțiunile pe care le ai de făcut pentru a ajunge în direcția dorită.
– Un plan de carieră poate crea o punte între ambițiile tale profesionale și planul de succesiune din companie.
– Un plan de carieră te menține concentrat pe obiectivul tău.
– Un plan de cariera îți oferă perspectiva desfășurării în timp și te eliberează de presiunea unei ambiții mari, transpunându-se în obiective intermediare palpabile.
– Un plan de carieră te ajută să fii flexibil, să vezi în ce direcții conexe te poți dezvolta atunci când circumstanțele nu se așează așa cum îți dorești.
– Un plan de carieră poate să te conducă către un echilibru între viața personală și cea profesională.
Cu beneficiile evidențiate, ar fi util să ne uităm la ce ar presupune un astfel de plan. Iar primul pas este să ai o viziune sau un anumit nivel de claritate pe această direcție care să te impulsioneze să acționezi. (mai multe detalii în articolul din link)
Apoi, sunt 5 perspective pe care le poți avea în vedere. Ce resurse ai deja (abilități, network)? Ce ai nevoie să dezvolți sau să construiești? Cum potrivești achiziționarea de noi abilități cu realitatea ta? Creionarea acțiunilor specifice, măsurabile, relevante și a orizontului de timp în care le întreprinzi. Precum și conturarea modului în care faci follow-up pe ce ți-ai propus.
1.După cum spuneam, un prim pas concret este inventarul a ceea ce ai deja. Sau altfel spus, pe ce te bazezi când privești la obiectivul tău de 5 ani.
Am observat, din practică, faptul că oamenilor le poate fi greu să își vadă resursele (competențe, abilități, talente, network etc.). Dar te asigur că și tu ai deja astfel de resurse și le poți dezvălui.
Aici, ca o mică paranteză, există și persoane care cred că au abilități pe care nu le dețin, de fapt.
Competențele au o caracteristică minunată – transferabilitatea. Adică, le iei cu tine de la un rol profesional la altul. Mai mult, le aduci din viața personală în cea profesională și invers. Știu din proprie experiență și văd și în jurul meu că multitasking-ul și empatia sunt două dintre superputerile mamelor. Și pot fi foarte utile în viața profesională.
Dacă totuși ești în pană de idei poți să-i întrebi pe cei din jurul tău: ce apreciază la tine? O altă opțiune este o conversație cu un coach de carieră, care îți poate reflecta ceea ce nu vezi singur(ă). O alta este să pui resursele pe care le-ai identificat în contextul pieței muncii, cu ajutorul unui consilier de carieră.
2.A doua perspectivă într-un plan de carieră: ce resurse ai nevoie să achiziționezi sau să dezvolți? Și da, atunci când îți propui un obiectiv pe 5 ani, sunt sigur și arii pe care ai nevoie să le dezvolți. Fii sincer cu tine! Ce ai nevoie sa înveți? Nu știi? Întreabă în jurul tău și apoi ascultă. Nu veni cu explicații, scuze… Doar ascultă! Decizi apoi ce faci cu informația pe care ai primit-o.
Ascultând și nu vorbind afli ceva nou. Și în plus le arăți celor din jurul tău că îți pot vorbi deschis. Ceea ce s-ar putea sa fie super util și în rolul de peste 5 ani pentru care ți-ai făcut plan de cariera.?
3.Cum reconciliezi achiziționarea de noi abilități cu realitatea ta? tu poți să ai un obiectiv mare și realitatea curentă să îți ceară să te concentrezi mai mult pe viața de familie sau altceva pentru o perioadă.
Sau poate că un obiectiv mare/ ambițios este copleșitor. În acest caz, o opțiune care să te elibereze de greutatea unui astfel de obiectiv este să îl împarți în sub-obiective mai mici, intermediare care să fie ușor ‘digerabile’.
4.Obiective SMART. Asigură-te că acțiunile pe care ți le planifici sunt concrete, realiste și specifice în raport cu un interval de timp. Poate fi util și să identifici pașii (acțiunile) care te vor duce la îndeplinirea obiectivului. De asemenea orientarea în timp și stabilirea unor indicatori de succes contribuie la un plan de carieră mult mai concret și mai palpabil.
O carieră, exact precum o viață de om, nu este la voia întâmplării. Mai mult decât atât, liberul arbitru și legile funcționării universului ne obligă la a lua decizii. Prin urmare, dacă oricum existența noastră în sine ne pune în postura de a lua decizii, de ce nu ne-am asigura că le luăm pe cele mai bune? Aici intervin obiectivele SMART! Specific, measurable, achievable, realistic, time-bound.
Un exemplu de obiectiv general ar fi ‘Vreau să învăț engleza!’. Dacă îți setezi obiectivul exact în forma aceasta, nu te ajută cu… mai nimic. Așa cum spuneam, este foarte general. Și atunci e nevoie să-l aduci mai mult în concret. Și să îl faci SMART: ‘Vreau sa învăț engleza, să ajung la nivelul B1 într-un an de zile.’. În această formă, în funcție de realitatea ta, stabilești nu doar ce vrei să faci, ci și la ce nivel vrei să ajungi și în ce fel îți poți aloca timp pentru a-ți atinge acest obiectiv.
5.Follow -up. Aici e o parte de analiză a ceea ce s-a întâmplat deja, a ceea ce poți pune în practică în realitatea curentă și, foarte important, de a fi blând/ înțelegător cu tine atunci când nu-ți ies lucrurile cum ai planificat. Ai ocazia să vezi ce are nevoie de ajustări și în ce fel sunt aliniați pașii tăi cu scopul tău.
După un interviu, după o ședință cu un client, chiar și după o întâlnire romantică, intervine instinctual nevoia de a primi feedback. De a vedea/afla cum au decurs lucrurile. De aceea, este doar firesc să procedăm la fel chiar și atunci când este vorba de un follow-up cu noi înșine. Analizează. Fii sincer cu tine însuți. Trage concluzii. Aplică. Oferă-ți înțelegere. Și, mai ales, răspunde-ți la întrebarea: ce pas ești pregătit să faci ASTĂZI?
Dacă ești pregătit pentru un plan de carieră, găsești tot suportul de care ai nevoie pentru realizarea sa, la specialiștii Viitorul Meu. Suntem aici pentru a-ți fi alături în managementul carierei tale. Cu experiență relevantă, cu înțelegere și deschidere te putem ajuta să faci pașii pe care simți că este momentul să îi faci.