Reinventarea profesională și personală
Reinventarea este o experiență prin care îți testezi capacitatea de a te repoziționa, abilitate valoroasă atât în viața profesională, cât și în cea personală. Reprezintă dorința de a te putea plia pe noutățile socio-economice.
Apar două situații în care alegi acest drum: fie vrei tu însuți o schimbare majoră, fie ești pus în fața unei situații în care trebuie să iei o decizie: Ce fac? Ce aleg? Încotro? Chiar am nevoie de această schimbare? Chiar trebuie să fac această schimbare? De ce? Ce voi face eu? Cum îmi va fi mai bine? Ce va dori piața muncii în viitor – meseria pe care o am acum sau cea spre care consider că ar trebui să mă îndrept? Trebuie să gândești clar, limpede, analizând toate opțiunile, să pui în balanță riscuri –avantaje, să iți proiectezi prezentul în viitor. Eu personal am trecut prin două schimbări majore.
Prima, când am trecut din domeniul ingineriei în cel al finanțelor. Acesta a fost un turning point. Genul de schimbare pe care nu mi-o dorisem, dar a părut o oportunitate la acel moment. A fost în același timp și primul intreviu la care am fost invitată, pe atunci neavând nici cea mai vaga idee că voi ajunge în domeniul executive search și al recrutării. Compania în care lucram ca inginer a realizat un joint venture cu o companie multinațională. A început reorganizarea și, pe atunci, în anii ‘90, apariția unor noi funcțiuni specifice multinaționalelor inexistente până atunci în Romania. Reprezentanții companiei au considerat că am abilitățile și cunoștintele necesare unui nou post apărut în organigramă. Care era postul? Care era domeniul? Reporting manager – Financiar , US GAAP. Ce doreau de la acea persoană: să vorbească limba engleză fluent, să aibă abilitatea de a înțelege termenii financiari, abilitatea de a înțelege și analiza cifre, abilitatea de a învăța partea de raportare financiară în maxim șase luni – în limba engleza, să NU știe contabilitate românească pentru a putea înțelege ușor US GAAP-ul, fiind la acel moment diferențe majore între raportarile financiare vestice și cele din România, gândire analitică, open minded, bune abilități de comunicare (trebuia să comunic foarte mult cu cei din departamentele financiar-contabil și nu trebuia sa fiu percepută ca un intrus in jobul lor). Am trecut interviul și a trebuit să hotărăsc de vineri până luni, dacă accept postul.
Ce am făcut? Am pus în balanță, prezentul și viitorul. Poate sună ciudat, dar nu e. Cred ca cel mai important lucru, pe care trebuie să îl luăm în considerare în cazul unei schimbări este confortul nostru – atât personal, cât și profesional. Nu trebuie să alegem pentru că e “ la modă “ pe piața muncii sau pentru că este un domeniu care plătește bine (oricât de bine s-ar plăti, nu vei ajunge niciodată să performezi daca nu iti place si, implicit, daca nu ai talent ), ci pentru ca tu crezi ca poti performa. Nu ma vedeam în viitor făcând inginerie, ca femeie, dar îmi era și teamă că nu voi face față unui domeniu total nou, dar știam sigur că îmi place să mă “joc” cu cifrele, să le înțeleg, să le transform în realitate. Riscul era foarte mare. Decizia mea a fost clară. Am ales riscul, fiind conștientă de el, dar în același timp gândindu-mă că nu voi putea avea o viață profesională împlinită dacă rămâneam în inginerie, în contextul socio-economic de atunci care se schimba radical. Acesta a fost my first turning point. Prin prisma experienței proprii, turning point-ul este acea schimbare radicală profesională, când te duci în cu totul și cu totul alt domeniu. Nou din toate punctele de vedere, dar, în același timp iți completează la modul practic, și nu doar teoretic, imaginea de ansamblu a unui business. Un moment decisiv al vieții tale, pe care îl accepți sau nu, pe care ți-l asumi sau nu.
Acest turning point al carierei mele m-a ajutat enorm în luarea deciziei celei de a doua schimbări – cea prin care am intrat în mediul antreprenorial. La un moment dat am devenit CFO al unei companii multinaționale de executive search și recrutare. Mi-a plăcut mult domeniul. I-am rugat pe cei de la head-quarter să mă instruiască în direct search, ceea ce au și făcut. Astfel, în același timp cu CFO, făceam și direct search din plăcere, pe proiectele care intrau, mai ales pe financiar și tehnic, ținând cont de background-ul meu. Ulterior am devenit Country Manager pentru România și Bulgaria. Este un domeniu care mi-a placut mult și îmi place în continuare. La sfarșitul anului 1999, firma, din păcate, a luat decizia să se retragă din mai multe țări, printre care și România. Mi-au făcut oferta să mă mut în Londra, dar nu voiam să părăsesc România.
Așa am ajuns în al doilea turning point. Ce fac? Mă reîntorc ca CFO sau îmi deschid propria firmă de executive search și recrutare? Decizia a fost ceva mai ușor de luat. M-au ajutat clienții, prin faptul că mi-au spus: Noi am lucrat cu tine, nu cu cei din Londra. Astfel, am luat decizia, cu acordul firmei la care lucrasem, să îmi deschid propria firmă “Total Business Solutions” care activează pe piața din România de 20 de ani. În acești 20 de ani, am realizat că toate aceste schimbări radicale pe care le-am întreprins, nu au făcut altceva decât să îmi completeze aria de expertiză. În decursul anilor, au fost câțiva oameni care mi-au rămas și prieteni de altfel, care m-au susținut, care m-au încurajat, care mi-au dat sfaturi. Dacă am lua terminologia de acum – da – un fel de coaching, dar efectuat cu resurse multiple, cu coachi diferiti. Ce resurse am accesat? Dorința de a genera excelență în ceea ce fac. Acesta a fost motto-ul întregii mele cariere profesionale : “Orice ai alege să faci, fă-o cu excelență!” Apoi arunci în ring ambiția, educația, interesul pentru învățarea continuă, toate dublate de efort și timp.
Cred că cei care iși asumă astfel de schimbări radicale au o anumită tipologie: au curajul de a încerca ceva nou, au ambiție, le place să riște, îți asumă nu numai succesul, dar și potențialul eșec, sunt conștienți că piața socio-economică nu stagnează. Aceasta e în permanentă schimbare și realizează că dacă stau pe loc pierd foarte mult, nu iși mai găsesc locul în ea. Astfel, sunt puși la curent cu ceea ce e nou și își actualizează în permanență cunoștințele. Dacă sunt mai multe femei sau mai muți bărbați care au predilecție pentru astfel de experiențe? Nu cred. Și unii și alții îți asumă astfel de schimbări. Diferența pe care o văd este nivelul până la care acceptă schimbarea. Femeile acceptă mai ușor schimbarea, dar se opresc la un nivel mai jos – uneori pentru că viața de familie nu le mai permite ca timp, alteori pentru că nu doresc să îl pună într-o poziție inferioară pe partenerul de viață, dacă evoluția profesională are loc în timpul în care sunt deja un cuplu. În timp ce în cazul bărbaților care își asumă schimbări radicale, aceștia merg până la capăt, tocmai pentru a li se recunoaște meritele. Uneori, din acest motiv, chiar greșesc, nu se opresc la timp, considerându-se imbatabili.
Eu personal, în acest moment nu sunt la un turn point, ci la un turn around point – din punctul meu de vedere, în care, pe lângă serviciile oferite până acum de către noi, am adăugat prin cunoștințele dobândite în toți acești ani, proiecte de career coaching.
Pentru mine turn around înseamnă completarea, actualizarea businessului conform pieței, dar și oferirea unor servicii complementare, care să vină în ajutorul celor care sunt în situația de a nu ști ce să facă mai departe în carieră sau se văd după zeci de ani de muncă fără un job. Practic știu ce aș fi avut eu nevoie în urmă cu mulți ani, dacă acest tip de servicii ar fi existat. Cred ca acest “around”, care pentru companii înseamnă “faza de redresare a unei organizații”, pentru persoane fizice, antreprenori poate însemna și o completare, o adăugare a unor servicii noi. “Around”- mă uit global la business, de jur – împrejur, la mediul socio – economic și văd ce mai trebuie, ce mai e nevoie să mă împlinească pe mine din punct de vedere personal și profesional. De aceea, de peste cinci ani, am implementat acest produs de orientare în cariera, atât pentru liceeni și studenți, care nu știu ce anume doresc să facă în viitor astfel încât să fie impliniți profesional, cât și pentru specialiști, middle și top management, care se află într-un punct de cotitură – uneori doar o schimbare necesară, alteori un turning point al lor.
Acesta este și motivul pentru care m-am alăturat și proiectului “Angajez 45Plus”. Știu că piața forței de muncă are nevoie de specialiști, de profesioniști indiferent de vârstă. În plus, mă voi implica în noi proiecte care țin de orientarea în carieră. În acest sens, în curând voi lansa, în parteneriat cu încă doi profesioniști din domeniu, un nou proiect: “Viitorul Meu – Soluții de Management al Carierei “, un concept mult mai facil și mai ușor de accesat. Îmi place să lucrez cu oamenii și doresc ca experiența mea să îi ajute în găsirea unui “ The JOB wanted” .